Nogen viser kager...

Mere Cheap Monday, og et ? om kundeservice

Så får I lige sidste omgang af mine Weekday udsalgskup, også fra Cheap Monday til hhv. 80,- og 30 ,- Dét er vist lige til at overskue i budgettet! Jeg købte faktisk også en meget lang tankdress, men den vil jeg klippe af, så den får en asymmetrisk bund, så den venter jeg lige med at sporte til jeg ikke længere er så tyk ;) Er der mon nogle af jer der også har været ude at shoppe amok i Weekday’s udsalg? Eller Monki for den sags skyld, de plejer at være lige så vilde til sidst.

Forresten, nu til det kundeservice  ? jeg lige ville høre jer om. Kender I det der med, at man kommer ind i en butik, og så føler man sig totalt holdt udenfor, fordi butikken virker så intern?

Sådan oplever jeg nemlig netop og apropos Weekday her i Aa, så jeg kan komme med et lille eksempel. Da jeg shoppede der sidst var der kun mig og så 2 andre kunder i butikken, til gengæld var der så 4 ansatte, alle med samme Weekday-look (hvoraf det ikke rigtig lykkedes mig at finde ud af hvem der var på arbejde, og hvem der havde fri, da de rendte frem og tilbage bag disken, også dem i overtøj), som hele tiden stod og talte internt om fest, druk osv. Da jeg kom hen til disken var snakken flyttet derover i stedet, og én ekspederede kunden foran mig, mens en anden stod bag disken og undskyldte sig med, at hun desværre ikke kunne hjælpe, da dankortterminalen var ude af drift i hendes side (ok? Jamen så kan du vel lægge mine ting sammen, og gøre klar? Bare et eller andet??). I stedet fortsatte snakken så med de andre, alt imens hun stod bag disken og i semi-smug spiste af sin gulerod, og afleverede film tilbage hun havde lånt af en af de andre. Jeg stod så høfligt og ventede på kunden foran mig fik pakket sine 7 (ja, 7!!) pakker ind. Da jeg gik derfra havde jeg bare sådan en “Hvad fanden skete der lige der?” følelse, og måtte nok bare erkende, at jeg ikke lige var ung og hip nok til Weekday i Aa. Please sig det ikke kun er mig der har haft sådan en følelse i en butik for nyligt, føler mig tyk og træls nok i forvejen :D

The last batch of sale goodies fra Cheap Monday.

88 kommentarer

  • Sådan har jeg det hver gang jeg er i enten Weekday eller Monki. Nogengange forstår jeg ikke helt hvad det er de får deres penge for. Altså bortset fra at lægge lidt tøj sammen og lejlighedsvis betjening af kassen. Føler altid jeg er lidt i vejen :/

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cæcilie

    Nu er jeg ikke fra Aalborg – men føler det tit sådan i tøjbutikker. Jeg er måske også en lidt besværlig kunde, der aldrig rigtig bruger tid på at gå rundt og kigge for mig selv, men hellere bare spørg om, de har det, som jeg skal bruge.

    Oftest bliver jeg kigget på, som om det er mit eget job at hjælpe mig selv?! Hmm…

    Der kunne godt komme lidt mere service i DK helt generelt. Når jeg er i udlandet, bliver jeg altid mødt med et kæmpe smil og hjælpsomhed…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Havde præcis samme oplevelse i Weekday i Aalborg sidst jeg var der med min søster. Det er som om de bare venter på man smutter igen, så de kan snakke videre. Det er bare ikke i orden.
    Det samme gælder så vidt også for caféer og restauranter. Hvis man ikke kan smile og være imødekommende overfor kunderne burde man bare ikke være i servicebranchen. Det er i hvert fald min mening.

    Line/linelundquist.blogspot.com

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Så dårlig stil havde jeg ikke ventet af Weekday og så alligevel… Har flere gange selv brokket mig over servicen i København i forhold til gode, gamle Aalborg, men kan se, at det skal jeg holde op med ;D Talte med min frisør i sidste uge om Marc By Marc i København, da jeg er SUPER glad for deres service, men hun havde haft flere dårlige oplevelser der… jeg tror tit, at det handler om held/uheld og baseret på selve ekspedientens dårlige/gode dag, men det er ingen undskyldning..hvis man ikke vil levere service, skal man ikke være i servicebranchen ;D

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det er desværre blevet sådan i rigtig mange butikker i Danmark :( Synes tit jeg oplever at blive overset fuldstændig og samtidig lige få en af deres kærlighedsaffærer eller brækhistorier af vide – god information til at gå hjem på(!!!) Ved ikke om det er den nuværende generation der bare har et helt forkert syn på kundebetjening, for synes ikke at det er dem der er over de der 16-22 år der er så slemme! Den generation der ikke kan se noget i vejen med lige at spise en gulerod foran kunderne eller tage mobilen op og skrive en sms – eller bare ignorere én fuldstændig og tale om byture mens de lægger ens tøj sammen – eller smider det ned i posen! ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • LM

    Jeg synes ofte, at dem inde i weekday er rimelig arrogante. Sidst jeg var der (i onsdags) så stod 2 nede i prøverummet og prøvede tøj (som om de ikke altid har mulighed for det?). Og man kunne høre dem snakke om en masse personlige ting. Det signalerer bare noget helt forkert for mig og det virker uprofessionelt, når man bagefter skal op og have betjening ved disken og der står 3 slappe mennesker (hvor de 2, var dem fra prøverummet tidligere) og de kan ikke finde ud af, hvem der skal betjene én. Altså jeg er da sikker på, at de er dygtige til deres arbejde, men hold kæft, hvor er jeg bare enig med dig! TSK!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg føler noglegange, at ekspedienterne i butikker som Bahne ser ned på mig fordi jeg kun er 14. Fra nogle får jeg lidt fornemmelsen af overlegenhed og som om at jeg kommer da ikke til at købe noget fordi jeg er så ung. Det kan være lidt frustrerende noglegange og det giver mig ikke lyst til at komme der særlig tit, men jeg forstår ikke rigtig deres problem for mine penge er vel ligeså gode som en på 30..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Har jeg også prøvet flere gange i butikken i Aalborg. Det er simpelthen belastende, især når man har en smule travlt og bare gerne vil ekspederes.

    Det jeg oplever mest i butikken er, at der ikke er nogle ekspedienter ved kassen, og der kan gå op til 10 minutter, før man bliver betjent. Vildt irriterende at rende rundt og lede efter ekspedienter, og har også af denne grund opgivet at købe noget derinde af flere omgange..

    Min veninde og jeg raider faktisk butikker efter en særlig Weekday-skala: 10 hvis det er rigtig godt, og 1 hvis det er Weekday skidt ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke Krøger

    Camille! Jeg har nøjagtig samme følelse når jeg kommer i Weekday i Aa! Jeg føler mig “udenfor”, helt forkert og slet ikke velkommen, først og fremmest på grund af de ting du beskriver, men også fordi de ikke siger hej eller bare skaber øjenkontakt, hvilket jeg mener er noget af det allervigtigste! Dejligt at vide jeg ikke er den eneste. Tak for det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    og det er jo derfor svenskerne (ihvertfald her i KBH) er så populære hos både arbejdsgivere og kunder – de har nemlig forstået hvordan man servicerer kunderne. Det er som om de unge danske butiksansatte ikke har været på samme kursus.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Hej Camille.

    Jeg må desværre erklære mig enig med dig vedr. Weekday i AA’s service. Medarbejdernes attitude er på ingen måde indbydende, og man får lidt at følelse af, at de er ‘too cool for school’. Nuvel, jeg er med på, at butikken skal have et ungt og afslappet udtryk (alt der inde er, efter deres udsagn, unisex. Det er måske liige en kende for alternativt til min smag..), men almindelig høflighed og imødekommenhed går jo som bekendt aldrig af mode. Jeg kan virkelig godt lide Weeksdays tøj og koncept, men jeg må indrømme, at jeg har tendens til at passere butikket grundet personalet.

    Nå, nok om Weekday – held og lykke med bebs!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Jeg er SÅÅÅÅ enig, Signe! De dér svenskere kan altså bare levere service – det er ihvertfald mine erfaring.. Det er dog en fordel, at kunne forstå hvad de siger, hvilket jeg én i mellem kan have svært ved..;D

    Men nej Camille, du er så absolut ikke den eneste! Jeg har talrige gange oplevet ligende episoder med virkelig ringe kundeservice!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Jeg har præcis samme oplevelse af Weekday her i Aalborg (og også Monki). Dybt uprofessionelt.

    I tillæg til den manglende service (og her er det måske bare mig, der er ved at være for gammel?), så oplever jeg også, at musikken derinde er alt for høj. Jeg kunne slet ikke høre, hvad jeg selv tænkte og endnu mindre tage stilling til det tøj, jeg stod med. Min veninde var nødt til at gå ud, mens jeg kiggede færdig, fordi hun fik ondt i hovedet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • I hate it! og jeg synes, at det sker oftere og oftere, at man bliver ufrivilligt inddraget i ekspedienters byture, druk og sidespring, når man nu bare gerne ville købe en trøje. Jeg er rimelig konsekvent med sådan noget, og går som regel hurtigt uden at købe noget, fordi jeg synes, at det er så umanerlig dårlig service!

    kh julie

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie Louise

    Nu bliver der også nævnt Monki – og på dét punkt, kan jeg godt være enig. Jeg har aldrig været i en Weekday butik – og slet ikke i Aa (der er sgu lidt langt) (; .. men næste gang jeg kommer til Aa, vil jeg da lige prøve at tjekke det ud (: Så må man sgu som kunde hjælpe med at opdrage dem lidt og fortælle dem hvad service egentlig betyder (;
    Men i Monki i Århus prøvede min mor og jeg noget nær det samme.. Man føler sig sgu indimellem set ned på, når man går rundt i tøjbutikker.
    I Silkeborg er der dog alligevel flere butikker, hvor jeg synes, at servicen er god (: Personligt bliver jeg stort set altid mødt med et smil, og bliver spurgt, om de kan hjælpe, i stedet for bare at lade mig lille forvirrede kunde sejle rundt i ejen sø (:

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Er også helt enig. Nogle gange kan man næsten gå tudene ud, forbi folk kan være så snobbede i butikkerne. MEN MEN MEN:… Jeg har også oplevet (især når jeg prøver bukser) at personalet kommer så hurtigt hen og stikker hoved ind i prøverummet og spørger om man kan passe bukserne. Uheldigvis er det altid når jeg står uden bukser på!!! UFEDT. Og de siger alt tid at busker sidder SÅÅÅÅ GODT. Hvad kan jeg bruge det til, når jeg ved de bare vil sælge.
    Så for meget og for lidt, er ikke så heldigt.
    Go Lørdag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • jeg må give dig ret i at de bruger mere tid på at tale med hinanden end at betjene folk og musikken er så forbandet høj at jeg ikke magter at være derinde mere end 5 minutter af gangen..
    -Katja

    fashionbysobczak.blogspot.com

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hanne

    Sjovt. Sådan har jeg det med topshop i København. Det er umiddelbart den eneste butik (ud over Illum, dér er jeg klart ikke fin nok). I topshop har de knap nok tid til at betjene mig og ekspedienten kan finde på at gå og blive væk i lang tid når hun kan se jeg går hen imod kassen, fordi en af hendes andre opgaver end at betjene kunder åbenbart er vigtigere end at betjena en så uchic middelmådig kone som mig.

    Så generelt shopper jeg kun topshop på nettet eller i London.

    I Monki i København snakker de tit privat men jeg har ikke følt mig udenfor, eller set ned til eller skævt til, og jeg er alligevel ældre og kedeligere klædt end Camille. (Dog ikke højgravid:)

    I weekday synes jeg tit det tager unødigt lang tid at komme til at betale fordi de tager enormt god til til kunden før. Det er slf fint nok at tage sig god tid til en kunde men det virker meget somom ekspedienten bare ikke gider rubbe sig. Jeg føler mig dog stadig ikke “udenfor” jeg synes bare det er en annoying ekspedient.

    Jeg har aldrig nogensinde bedt om hjælp med noget i Monki eller Weekday . som i “undskyld har I den her i str. M”, eller “jeg leder efter en kjole til en fest”. Det tror jeg heller ikke jeg ville prøve. Monki og Weekday er for mig steder man går ind og ser om der er noget fedt, helst til en latterlig pris, og ikke et sted jeg prøver at få fat i noget bestemt, det kan man alligevel ikke. Så hvis det er det I mener med dårlig service, så ja! Hvis jeg havde brug for hjælp til at finde noget ville jeg gå i “almindelige” butikker – her i Slagelse ville jeg vælge for service Only, Esprit, Nielsen, et par provins dametøjsforretninger jeg ikke aner hvad hedder eller enhver herretøjsforretning… Eller h&m.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Jeg kender godt følelsen. Men jeg synes der er stor forskel på at komme ind i en butik hvor serviceniveauet bare er i bund og så en butik hvor man, som du selv nævner, føler sig forkert.
    Sådan synes jeg det er i mange af KBH’s butikker i Pilestræde og deromkring.
    Hvis man ikke i forvejen har det tøj på de sælger i eksempelvis Paris Texas, så bliver man nedstirret af ekspedienten indtil man går igen.
    Jeg var derinde fordi jeg havde fundet en ring jeg gerne ville have, men også gerne ville prøve inden, for at være sikker på størrelsen. Jeg måtte selv henvende mig, og fik indtrykket af at jeg var mere til besvær ved at være der. Hun nærmest smed bakken med de forskellige størrelser og så kunne jeg selv stå der og prøve ringe mens hun snakkede med en veninde. Fandt aldrig ud af hvilken størrelse jeg skulle bruge da jeg følte mig så utilpas at jeg skyndte mig væk igen.

    Kh Maria

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har det fuldstændig modsat at Weekday AA… Syntes bare at man får den bedste betjening;) Elsker at købe jeans derinde, da de altid er helt vildt sød til og hjælpe i mens at jeg prøver 5 -6 stykker hvis ikke flere, så står den søde pige altid uden for og venter, så syntes deres services er helt i top…
    Jeg har også på et tidspunkt være helt vildt forelsket i en kjole som de viste på deres hjemmeside, men desværre ikke havde fået i butikken! Da den endelig kom, kom jeg forbi butikken og pigen løb ud på fortovet for at fortælle mig at de nu havde fået den, virkeligt godt husket… Så syntes virkelig at de er søde derinde…
    Trine

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Godt indlæg :-) Har selv oplevet lignede i Aa Weekday, service er de sgu ikke så gode til. Og hvis du endelig får hjælp derinde, er det med attituden ‘åh du ser da godt nok ikke for godt ud – nu skal jeg hjælpe dig med at blive hip og smart – hvis det overhovedet kan lade sig gøre…’ det er ekstremt provokerende.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Henriette

    Sidste år gik jeg virkelig og manglede et studiejob og gik ofte rundt i Kbh for at forhøre mig om jobmuliheder. Jeg blev dog mere og mere irriteret over hvor dårlig service man får i butikkerne (Synes også Zara er forfærdelig!) Det skulle jeg i den grad mene jeg kunne gøre bedre! Har så været så heldig at få et MEGET bedre job sidenhen :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Henriette

    I øvrigt vil jeg også så gerne kunne lide ParisTexas fordi det er en fed butik, men føler mig også altid helt forkert når jeg går derind.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes generelt at stemningen i weekday og monki er lidt for casual og smart til mig – og jeg handler i dem i Århus. så nej, Camille, det er ikke kun dig :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Æv hvor en sur oplevelse, men du er desværre ikke ene om sådan en oplevelse (hvilket vidst er tydeligt, hvis man ser på kommentarerne). Jeg kan godt følge mig udenfor i nogle butikkerne, fordi ekspedienterne netop taler internt, og nogle gange føler jeg mig også set ned på, hvis jeg ikke lige har det samme slags tøj på som dem. Det er lidt latterligt, at det skal være sådan..

    /Anna

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det er helt rigtigt, at danskerne generelt ikke er særligt gode til service. Svenskerne er langt bedre, og da jeg var i USA for nogle år siden gik jeg nærmest bagover over det høje serviceniveau. Ofte hænger det nok sammmen med, at man i mange andre lande får provision, mens man i DK er garanteret mindsteløn – hvorfor så anstrenge sig? Jeg har selv arbejdet i butik i mange år, da jeg var yngre, og jeg blev tit takket for min gode service – som man jo ellers skulle mene var en selvfølge.

    For at citere Edina fra Absolutely Fabulous:

    “Lose the attitude, darling, you only work in a shop.” :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Jeg har kun enkelte gange kigget ind i Weekday her i Aa. Til gengæld oplevede jeg den anden dag i Intersport i Friis, at ekspedienterne havde mere travlt med at stå i flok oppe ved disken og synge højt med på musikken.. Æh… Følte mig lidt som en party crasher, mens jeg ledte og ledte efter nogle bukser til spinning..
    Heldigvis har jeg flest gode oplevelser :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Trine Maria

    Puha, kundeservice er et komplekst emne! Arbejder selv i branchen, så lægger meget mærke til, hvordan servicenivauet er i de forskellige forretninger jeg kommer i.. Det er meget koncept-præget i disse tider. Desværre er konceptet “selvvalgsforretninger” meget udbredt og præcis dét synes jeg er fint nok, men så forventer jeg altså også, at når jeg har været igennem processen med selv at finde varer, prøve dem osv. og går mod kassen, at ekspedienterne så udfører deres arbejde ved kassen optimalt og uden bonusser som interne samtaler, dovne attituder eller andet der får dem til at virke upassende. Vil faktisk sige, at de eneste steder man kan forvente god service, er de butikker som rent ud sagt er økonomisk afhængige af hver eneste kunde. Og der kan det lige frem virke irriterende at de er for meget “på”… Så en mellemting mellem disse to er vel at foretrække? Ved bare ikke hvor mellemtingen findes ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Har ikke oplevet dette, men jeg har dog oplevet at når jeg træder ind i en butik, så kan jeg mærke ekspedienternes blikke stikke i ryggen, som om at jeg ikke burde befinde mig inde i butikken. Det gør mig – undskyld for det grimme ord – satme utilpas!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nu arbejder jeg selv i butik, og kan nogen gange blive frustreret (især i november/december måned, hvor jeg bare ikke har de 20 arme, jeg ville ønske, jeg hvade) over, at folk ikke lige kan danne sig et overblik over butikken, før de vælger at spørge om, hvor en vare er. Jeg vil umådelig gerne hjælpe, men nogle gange føler jeg mig lidt til grin, når kunden spørg efter Bodum, som nok har prime pladsen i hele butikken. Det var så dér man åbnede øjnene.

    Men når det så er sagt synes jeg, at det er direkte ubehøvlet at snakke privatsnak, når der er kunder ved kassen. Det sker, når der ingen kunder er i butikken! Og hvis den ene kasse ikke virker, jamen, så lægger man som du siger tingene sammen, eller også har man i det mindste den høflighed at være til stede for kunden i mellemtiden.

    Jeg kan godt være enig i, at serviceniveauet generelt er lavt i de danske butikker. Jeg har f.eks. tit oplevet at ekspedienter går fra kassen, når du har ekspederet kunden foran på trods af, at der står 4 i kø. Det gør man bare ikke – det er simpelthen så uforskammet!
    Men man bliver godt nok også desperat som ekspedient over, hvor ubehøvlede og respektløse kunder er. Jeg mener selv, at jeg yder god servive, men forventer også en nogenlunde ordenlig behandling igen – og det er bare ikke altid det sker!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nu har jeg af gode grunde aldrig været i Weekday I Aa, men kan da udtale mig generelt om service niveauet i DK. Som ganske enkelt sucks big time. Det gælder både i de billige highstreet og dyrere designer butikker. I begge butiks typer gælder det at service niveauet er præget af et ligegyldigt og sikkert dårligt uddannet personale, et personale som tit ser kunder som en pestilens som bare kommer og forstyrrer dem i deres private snak. Jeg oplever alt for meget privat snak om weekendens bytur eller velligeholdelse af manicure etc etc. I designer butikker oplever jeg også at personalet ikke har styr på deres sortiment, fx spurgte jeg engang i malene birger butikken om de havde et par bukser i en anden farve, det insisterede ekspedienten på at de ikke havde, men hvad fandt jeg hængende ovenpå, bukserne i to andre farver!!!!!

    Har kommer jævnligt i London i de sidste 10 år og der er service niveauet et helt andet, man bliver budt velkommen i butikken, og man bliver ekspederet så hurtigt som muligt, og vil man bytte er det også med et smil. Her mærker man et lyst deres arbejde som jeg næsten aldrig ser i dk.

    Er derfor næsten gået over til nethandel eller til at handle i udlandet. Lægger efterhånden meget få penge i fysiske danske butikker.

    Så nej Camille du er ikke den eneste. Hvis de danske butikker skal overleve skal de virkelig snart tage sig sammen for som dine kommentarer viser er det virkelig et grelt problem.

    Helt og lykke med bebsen

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes der er mange som snakker om det lave serviceniveau i Danmark, men hvordan kan vi ændre på det? Vi står vel som forbrugerne med den største magt et eller andet sted, for vi lever nok uden den der Topshopkjole, hvis det er det kommer ned til og vi må efterlade den på disken.
    Jeg oplevede fornylig, i en highstreet butik i Kbh., at ekspedienten “skulle ud og skide”. Det sagde hun faktisk højt og tydeligt….ikke til mig, men til sin kollega, som så skulle “overtage” mig og mine køb. Jeg kunne se på kollegaen at hun blev pinlig, men der blev selvf. ikke sagt noget. Jeg burde til gengæld have sagt noget…..eller gjort noget…Så måske skal vi begynde at gøre lidt opmærksom på det i butikkerne. Enten ved direkte at sige fra eller skrive/ ringe til butikslederen efterfølgende.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Jeg var i H&M forleden med min søster, vi kommer så op til kassen for at betale, og ekspedienten ignorede os fuldstændig. Intet Hej, ingen øjenkontakt, vi måtte selv bede om kvitteringen og intet farvel. Var VIRKELIG rystet! Har aldrig oplevet noget lign. Det var ved Kultorvet i København! Så nej, du er ikke den eneste Camille!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Selvfølelig skal service altid være i orden, men men men betjeningspersonale har som alle andre off og uoplagte dage! Og det er vel ok, hvis bare niveauet ellers er godt.

    Jeg må indrømme, at jeg kun har haft gode oplevelser i Week og Monki, i AA! Derudover er priserne i bund og kvaliteten i top! Derudover synes jeg, at det er ret fedt at personalet er ærlige, når man spørger: hvad synes du? Så ender man da ikke med at købe et par bukser, der sidder dårligt på en.
    Hvad den høje musik angår, så er det vist nok en del af Weekday’s koncept, og derfor ikke noget butikkerne kan klantres for. I øvrigt lækkert musik!

    Dejlig lørdag aften til jer alle!

    Har selv oplevet lignede i Aa Weekday, service er de sgu ikke så gode til. Og hvis du endelig får hjælp derinde, er det med attituden ‘åh du ser da godt nok ikke for godt ud – nu skal jeg hjælpe dig med at blive hip og smart – hvis det overhovedet kan lade sig gøre…’ det er ekstremt provokerende.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Det sidste i beskeden er ikke en del af mit indlæg!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • a

    Det er ikke kun Weekday (eller monkis) kundeservice der er sådan (jeg er modsat dig altid blevet behandlet pænt i deres butikker) – Det er generelt serviceniveauet i de størrer butikker i DK! Også (måske især) de helt dyre, snobbede butikker!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Wow, jeg kan da ikke gå ud og spise aftensmad hvis jeg skal svare alle kan jeg se… men 1000 tak for den store interesse I viser, det er virkelig skønt. Og hvor er det dejligt, at jeg ikke er alene.
    Er faktisk ret rystet over så mange Aa’ere der er herinde med lignende erfaringer, det er godt nok for dårligt! Det var egentlig ikke engang for lige at fremhæve én bestemt butik, mere en generel snak, men derfor er det jo ikke bedre!
    Jeg synes egentlig ikke jeg er hverken besværlig eller sur kunde, og min grænse er sådan set ret fleksibel, hvis jeg f.eks. kan se, der er pres på i en butik. Men har taget mig selv i flere gange på det seneste at tænke: “det var dog utroligt!” når jeg er i en butik.

    Jeg tror klart I har en pointe vedr. kommission, det burde man seriøst overveje at indføre igen. Jeg tror på ingen måder, at det ville tage overhånd med “oversælgende” sælgere, for ingen gider handle med en ekspedient der åbenlyst lyver for at tjene penge. Lige så vel som man heller ikke vil handle med en der er doven og ligeglad. Derimod en der viser ærlighed, og reel interesse i kunden, det er vejen frem.

    Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, hvordan man kan være så useriøs omkring sit job, og bare andre mennesker generelt.

    Og jeg vil faktisk mene, at kommer en kunde og spørger efter en Bodum kande (selvom den står lige midt i butikken med en neonblinkende pil over sig), så er det stadig ekspedientens job at hjælpe høfligt og interesseret. Kunden er ikke på arbejde, men det er ekspedienten, og da det er det de får penge for, jamen så er det jo sådan det er. Man kan ikke forvente, at folk der bruger deres fritid og hårdt tjente penge i butikken, skal bruge tid på at finde noget bestemt. At jeg så selv ville gøre det er en anden sag, men jeg kender mange der ikke ville/kan overskue det.
    Som lærer er det jo også del af mit job at besvare de samme spørgsmål igen og igen og igen, og hjælpe en med det samme gang på gang på gang, og da det er del af mit job, jamen så elsker jeg det faktisk!

    Og Sara: Jeg har ikke redigeret i dit indlæg (det gør jeg generelt aldrig, kun hvis folk reklamerer for egen webshop), så det står som da du sendte det afsted :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan kun være enig med dig Camille! Jeg kommer selv tit i Weekday butikken her i Aa og jeg synes alt for tit jeg skal stå ved kassen og vente i flere minutter før at der er en ekspedient der ser én. Jeg synes også altid jeg oplever at der står 3-4 ekspedienter klumpet sammen i et hjørne bag kassen og snakker. Øv.
    Til gengæld synes jeg at Weekday butikken i København har fantastisk service. Jeg var engang et smut på strøget alene og faldt over en jakke, men jeg ville gerne have en andens mening så jeg gik hen til en af ekspedienterne og spurgte “hvad synes du om den her jakke?”. Hende jeg kom til at snakke med var så godt nok svensker, men hun var virkelig sød imod mig og vi snakkede næsten på veninde-plan. Jeg endte med at købe jakken, men da jeg så kom hjem fandt jeg ud af at der var et hul(!) i. Så jeg tog tilbage til butikken næste dag og mødte samme ekspedient igen. Hun smilede stort da jeg kom ind ad døren og hjalp mig. Hun ringede endda til butikken her i Aa for at høre om de havde jakken, da de ikke havde flere i min størrelse. Imens hun snakkede i telefonen kom en mandlig ekspedient hen og snakkede med mig. Det endte i en snak om ham og hans venner snart skulle flytte og åh hvor var det dyrt. Igen på venne-plan, men slet ikke træls og upassende. Lang tid efter kan jeg stadig tænke tilbage på episoden og hvor glad jeg var for at de to ekspedienter snakkede med mig som om at det faktisk betød noget for dem! :-)

    Emma fra http://www.emmasilke.blogspot.com

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ihh jeg er super træt af dårlig service, når jeg rent faktisk betaler penge for mine varer. Jeg bor i Odense, hvor jeg syntes der er problemer med flere butikkerne.
    Generelt syntes jeg, at Vero Moda butikkerne har en tendens til, at være super aggressive, og forsøge sig med mersalg ved kassen: “Skal du ikke have en tanktop med til, at have inden under?” Eller “Hvad med et bælte eller et lækkert tørklæde?” Efter min mening skal disse mersalg laves i/ved prøverummet, ellers kommer det til, at virke super kunstigt og enormt påtrængende på mig.
    Og så bliver de nærmest sure, hvis man kommer med en reklamation, hvilket jeg virkelig ikke kan forstå. Fremstå da med lidt overskud, jeg tager jo ikke pengene fra deres personlige månedsløn!

    Vi har også en butik der hedder “Paddington” i Odense som blandt andet forhandler mange af de danske tøjmærker, tilbehør osv. Absolut ikke en billig butik, men servicen har næsten altid været utrolig sløj.
    Min kusine har engang købt noget derinde, og da hun så kom igen for at bytte det, udbrød ekspidienten bare: ” Nå, det var da godt nok noget lort”!!!!

    I efteråret stod jeg i kø derinde for at købe et stofnet, og jeg var egentlig lidt træt af mig selv, for jeg gider virkelig ikke handle der, men jeg ville bare så gerne have det net. Da jeg kom op til kassen begyndte en ung ekspidient, at tage fyldet ud af nettet. Først kommer en af hendes kollegaer og siger: Har vi ikke flere på lager???? og ser noget sur ud. Pigen fremstår lidt flov, og skynder sig, at komme fyldte tilbage i nettet, og siger nårhh jo jeg ser lige efter.
    Da hun er på vej ned af trappen, råber en helt 3. ekspidient der også står ved kassen og er igang med at betjene sine egne kunder. ” Jeg vil sandelig håbe, vi har flere på lager, for min veninde vil også have et”
    Jeg syntes simpelthen det er så malplaceret og helt uden situationsfornemmelse. Hun syntes lige det var en oplysning hele butikken ikke kunne være foruden? Via hendes bemærkning fik jeg en følelse af, at være mindre værd, og i den grad komme i 2. række, hvis der ikke var flere net i kælderen, for veninden skulle i hvert fald have et!!!
    Meget mærkelig kundepleje, meget mærkeligt firma! ;-)
    Knus fra Ann-Sofie, der syntes det var vildt du kunne vente på 7!!!! pakker blev ordnet i Weekday:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karoline

    Jeg har det på samme måde som Amanda.
    De ansatte ser ned på en, bare fordi jeg ikke er så gammel. Jeg har været i Weekday 2 gange – den i Århus, og jeg kommer aldrig derind igen. Engang var der en af ekspedienterne, der spurgte om jeg ikke var for lille til at gå i såden et “sejt mærke”. Jeg blev mega sur og gik ud af butikken med det samme, selv om jeg ville have købt en masse fedt tøj. Men det er jo deres egnen skyld:(

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Og det var så det med svenskeren igen -kan vi SÅ se at få nogle svenskere til Aa, de er åbenbart gode (omend jeg nu har haft flere uheldige episoder i Zara på Strøget, men det er måske fordi der simpelthen er for mange svenskere der, så går der igen intern snak i den).

    Jeg synes egentlig ikke jeg har haft uheldige oplevelser med de rigtig dyre butikker. Oplever dog tit, at folk har fordomme mod f.eks. LV’s personale, men jeg hører SÅ tit fra folk at de bare er super søde og usnobbede derinde, og det er også klart min egen beskedne erfaring derfra.

    Men ja, generelt er jeg bare gladest for de små shops, hvor ejeren enten selv står der, eller har tæt kontakt med sit personale, eller netshopping. Men det er da super ærgerligt, og noget kunne tyde på, at det også er gået lovligt stærkt for Weekday (for nu at bruge mit eget eksempel). De er i hvert fald stoppet med at udvide, og har haft et markant lavere overskud: http://www.fashionforum.dk/monki-og-weekday-åbner-færre-nye-butikker

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie L.

    Jeg står i butik, men det er en af de få, som gør en stor dyd ud af kundeservice, og som lægger et kæmpe arbejde i, at “uddanne” det u-uddannede personale.
    Jeg kan blive hel harm over, at jeg gik arbejdsløs i 3 måneder, imens jeg søgte butiksjob, som tydeligvis var blevet besat af den ene uengagerede pige efter den anden.

    Hos Bestseller skal man være uddannet, for at få job – på trods af det, har jeg har aldrig nogensinde fået et “hej” eller hjælp af en ekspedient i deres butikker – hvad er uddannelsen så til for?!
    Noget der også undrer mig er, at jeg i Chanel, københavn, altid har fået den dårligste service, de er ikke interesseret i at hjælpe eller sælge, øv, og det burde endda være en luksus-butik!

    I min bog er der ikke noget der hedder “en dårlig dag” når man står i butik (i hvertfald viser man det ikke) – det er bare én dårlig oplevelse der ødelægger kundens indtryk af butikken.

    Øv jeg bliver sur over, at der er så mange, der står i butik, som ikke burde arbejde med mennesker – det ødelægger det for os, der faktisk gør alt, hvad vi kan!
    Undskyld romanen, du har en god god blog Camille!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie L: Romaner er meget velkomne, det kommer jeg vist også selv for tit til<:) Vil bare lige give dig ret i, at Chanel havde virkelig dårlig service, og det var faktisk årsagen til at jeg forsøgte at undgå at købe noget derinde, ventede altid til at jeg skulle ud at rejse (og hvis jeg absolut skulle handle, så forsøgte jeg altid at få fat i en ung pige derfra, der egentlig var ret sød). Den lukker jo så også nu her, så vi må håbe der er bedre held med Lanvin :) For ja, ellers har jeg generelt gode erfaringer med de dyrere butikker (og jeg ligner altså ikke en million når jeg shopper på Strøget!).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg finder skam mig selv rigtig serviceminded, og jeg har faktisk været chokeret over nogle af medarbejderne på min egen arbejdsplads. Jeg svarer altid pænt, er høflig, smilende og hjælpsom, fordi jeg selv har haft rigtig dårlige oplevelser i andre butikker. Selv når de spørger efter den Bodum kande de passerede på vejen. Det var mere for at komme med en anden dimension i debatten. For ja, serviceniveauet er generelt dårligt i Danmark. Men der er jo grænser for, hvad ekspedienter skal finde sig i (og nu henvender jeg mig jo ikke til dig, for jeg er sikker på, at du er en rigtig sød kunde) – der er faktisk også en stigende tendens til uforskammede kunder. Så i takt med dårlige og dårlige service i de danske butikker, er der desværre også kommet mere og mere uforskammede kunder. Ond ond cirkel!

    Marie L.: At du er uddannet gør dig jo ikke nødvendigvis god til dit job, desværre.
    Jeg er faktisk helt enig med din kommentar omkring Chanel. Nogle af ekspedienterne derinde er faktisk rigtig søde mod mig, men jeg går ofte en tur derinde og har også brugt en smule penge derinde igennem årene. Og faktisk har jeg konstateret, at man får en bedre service, hvis man bærer deres produkter (eksempelvis en taske), og dét er jo bare for dårligt! Alle skal jo have lige service!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline: En anden dimension i debatten er altid velkommen, og ofte tiltrængt :)Og du har helt ret, det bliver meget nemt en ond cirkel, for når kunderne oplever ekspedienter som jeg gjorde her sidst, så er man måske ikke så sød næste gang -og det går ud over andre ekspedienter, som så bliver i dårligt humør osv osv.

    Men hvad skal man gøre? Skal man sige høfligt fra, og forklare, at det der altså er dårlig service? Boykotte butikken? Klage til butikslederen? Æde den, og håbe det bliver bedre? What to do…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg er faktisk chokeret over, at butikslederen ikke allerede har taget fat i de pågældende ekspedienter, for det virker jo ikke umiddelbart som et nyt problem. Men at klage til butikslederen er faktisk en ret god idé, vil jeg sige. Vi har på min arbejdsplads lige fået en opsang, fordi vi ikke var imødekommende nok, og ofte er det jo bare dét, der skal til – at få at vide, at det står halvskidt til.
    Men ellers, ja, fortæl dem, at du faktisk ikke syntes, at servicen var i orden. Er du vimmer, jeg ville være pinlig, hvis en kunde havde sagt det til mig!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla // fashionism

    Ann-sofie…. Ja paddington her i odense er meget grel. Der kommer jeg slet ikke mere. For nogle år siden var jeg inde og prøve en bluse både i 36 og 38. Em ekspedient stikker så hovedet ind og hører om jeg kan bruge noget. Normalt siger jeg altid nej da jeg ikke gider deres hjælp men lige netop den dag havde jeg prøvet begge bluser og havde besluttet mig for en 36. Giver så pigen begge bluser og siger og højt og tydeligt at jeg skal have den i 36. Jeg får så blusen pakket ind og betaler og går hjem og tager trøjen på og piller mærket af. Havde jo prøvet den og vidste at jeg ville have den. Efter et stykke tid kommer jeg til at tænke på at den virker meget stor i det og jeg tjekker str og så har møgtøsen dæleme givet mig en 38 med hjem. Jeg tager straks blusen af og får næste dag ind med den. Fortæller dem hvad der er sket og forventer da en eller form for service enten i form at en ny str eller at de hjælper mig med at få den syet ind. Men nej for det første beskylder de mig for at lyve lige om i mit åbne ansigt, siger at jeg jo sikkert bare har ombestemt mig og nu bruger det som undskyldning for at få en mindre str. Jeg siger så at det er jeg meget rystet over, og at jeg godt kan forstå at de måske ikke kan bytte trøjen til en mindre str (da jeg jo har taget mærket af) men at de som et min må hjælpe (og betale for) at få blusen syet ind så de svarer til en 36. Til det svarer de at det må jeg selv sørge for at og smider meget demonstrativt et visit kort til en syerske over disken hvorefter hun går igang med at ekspedere en anden kunne.

    Jeg var simpelthen målløs. Det var en bluse til 1500 kr og når jeg lægger så mange penge for en bluse så forventer jeg altså god service og at de så vidt muligt forsøger at gøre kunden tilfreds. Herregud jeg havde fået en bedre service inde i H&M, hvor man bytter alt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Først og fremmest er jeg meget enig i betragtningen, at kommer en kunde og spørger efter hjælp, så er det ekspedientens job at hjælpe høfligt og interesseret. Uanet om det så består i at besvare de samme spørgsmål igen og igen…..de er uddannet til det, får deres løn herfor – og ellers, ja – så er de for mig at se overflødige og unødvendige.

    Dernæst så er det her jo den gode gamle diskussion fra Pretty Woman all over….altså: Skal man se dyr frem for dristig ud, for at få ‘ordentlig’ behandling, eller? Selv har jeg desværre også oplevet topmålet af arrogance og dårlig betjening i visse af de rigtig dyre butikker på Strøget – og det gør mig så skuffet og fjerner altså lidt af shoppeglæden. Omvendt kan den modsatte betjening faktisk få mig til at ville bruge ekstra penge (Ja, sådan har jeg det) – og det er uanset om butikken er i den billige eller dyre ende. Gode, oprigtige og kompetente ekspedienter er en stor gevinst for enhver butik.

    Da jeg for mange, mange år siden selv stod i tøjbutik, var noget af det allerførste, jeg lærte, aldrig at dømme kunden på forhånd. Det viste sig faktisk at min butiksbestyrer havde ret: Meget ofte skulle de ‘fine’ damer i pels og guldsmykker bare ose – mens håndværkeren, der lugtede lidt for meget af makrel og smøger og gik forvirret rundt med uglet hår, pludselig besluttede at købe en gave med hjem til konen (eller elskeren?) for 20.000…….

    Det er umuligt at dømme folk på vores shoppe-vaner – og det er heller ikke meningen. Men det er MULIGT at yde den bedste betjening, man kan. Og det er en rigtig, rigtig god ide. Faktisk er det meget dumt at lade være….

    Kh Guld.log

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina

    Jamen jeg er også helt med dig her Camille.. hvor har jeg ofte stået i en butik, hvor et par for unge ekspedienter har for travlt med at diskutere weekendens druktur og tjekke mobilen, til at ekspedere kunden, og jeg bliver ofte helt harm på de butiksindehaveres vegne som sidder hjemme og poser penge ud til dem i troen på at butikken bliver passet på bedste vis og at kunderne går glade hjem og gerne kommer igen… jeg har endda stået klar til at betale mens ekspedienten – sukkende – har sagt i telefonen til veninden: Der er lige en kunde.. så jeg må ringe tilbage… øhhh???? Haaalllooo.. ;-))

    Jeg forstår jo slet ikke butikkerne ikke sætter en ære i at have den bedste kundebetjening overhovedet! Med den konkurrence nettet efterhånden giver dem er en venlig og kompetent person bag disken jo snart den eneste måde de kan differentiere sig på, så jeg forstår slet ikke der slippes nogen løs bag disken, der ikke brænder for at snakke med kunder og sælge tøj.. den gik ikke i min butik kan jeg garantere (havde jeg altså en.. hihi..) Med de mange nye features netshopping tilbyder kan man jo næsten se tøjet på egen krop før man opdaterer sin virtuelle indkøbskurv, så igen et super godt indspark Camille – jeg håber mange butiksejere læser med og kommer ind i kampen om kunderne!! ;-))

    Kh Tina

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina

    Og så er de bedste butikker jo i øvrigt dem, der også lige giver et ‘hej’ med et smil på læben, når man måske går efter ‘bare at ha’ oset’ .. syns’ jeg.. det er ihvertfald ofte dem jeg besøger igen og igen og ender med at slæbe poser med hjem fra ;-))

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie L

    Jeg synes bare ikke, at det kan være rigtigt, at man skal vise at man har penge, for at få god service. Det kan jo f.eks. være at man skal købe sin første Chanel-taske – det skal da være en oplevelse og man burde blive kræset om!
    Nok om Chanel – forhåbentlig klarer Lanvin, som du siger Camllie, den bedre!

    Ja, jeg er også chokkeret over, hvad man nogle gange skal finde sig i fra kundens side – jeg er engang blevet slået af en kvinde, som var utilfreds med, at jeg ikke bukkede kanten på hendes gavepapir!? men det er jo selvfølgelig et enkeltstående tilfælde, generelt taler folk bare grimt til én, eller også bliver man ignoreret – men det vender man sig til :)

    ps hvornår kommer pixi-boy ud!? han har det alt for luksus inde i din mave virker det som om…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    Her rammer du jo lige noget, der kan få mig helt op på mærkerne…

    Jeg er selv uddannet salgsass, arbejder dog ikke længere.. Lige præcis Weekday i Aa, var jeg en smut forbi i sidste uge.. Om jeg kommer der igen ved jeg ikke, for aldrig har jeg fået så dårlig service eller ja mangel på service. Jeg fik købt to ting, den ene ting måtte jeg dog retur med dagen efter.. Da jeg kommer hen til disken og viser bon og bukser. Vil man normalt bli spurgt om man vil rundt og kigge efter andet eller bare skal ha en anden størrelse, men nej der er mere fokus på at få udbetalt pengene til mig frem for at finde en ny vare..

    Hmm, de må have kunder nok for ellers ville der blir gjort mere ud af kundeservice. Desværre er dette en tendens i mange butikker, og der blir ikke lagt vægt på uddannelse osv.. Siger ikke at man nødvendigvis skal være uddannet for at være sælger, men det handler nu engang om at være der for kunderne, hvilket betydeligt er blevet en mangel i al for mange butikker.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kjer

    Jeg har så ikke været i weekday i Ålborg, men har mere en generel kommentar til kundeservice. For kunne da ikke være mere enig med at service niveauet i DK er alt for lavt. Så sent som i dag skulle jeg lige købe et par strømpebukser i en af de dyrere butikker i Randers som hedder CIN. Ekspedienten var igang med at snakke i tlf med kæresten, og da jeg så endelig fik kontakt, ja så var hjælpen godtnok ikke stor. Hun skulle lige ud på lageret i to sek, og der stod en anden ekspedient og snakkede i tlf med en veninde. Det er simpelthen bare for meget. Er man på arbejde så er man på arbejde, og ellers foregår tlf samtaler på lageret eller i personalestuen hvor der ikke er kunder. Generelt når jeg kommer ind i den butik får man ingen hjælp, ofte er der sket ikke en ekspedient ude. Så kan man stå der og prøve bukser og skal gå frem og tilbage og i og af tøjet for at finde hvad man skal bruge. Det er simpelthen så træls.
    Kommer der efterhånden sjældent. Vil hellere bare prøve tøjet der, og evt. købe det på nettet bagefter.
    Min chef ville simpelthen blive så sur, hvis det skete ved os.

    Jeg arbejder selv i tøjbutik hvor priserne er i den høje ende, derfor gør vi utroligt meget ud af at give kunderne en oplevelse. Vi er en af de butikker der kun er en af, og ikke er med i noget koncept, der er kun os.
    Synes det er vigtigt at gå kunden i møde med et smil og et hej så snart de træder ind af døren, og lige vel et farvel og evt. god weekend når de går ud af døren. Samtidig spørger vi altid om der er noget vi kan hjælpe med, og accepterer bestemt også at kunden bare vil kigge. En gang i mellem hvis vi kan fornemme at de kigger på bestemte ting, kan vi sagtens spørge en enkelt gang mere, om det var f.eks. en kjole til en bestemt anledning hun ledte efter, hvilket ofte giver positiv feedback. Eller f.eks. hvis kunden kigger på nogle af de mere specielle ting vi har, kan vi lige give lidt information om materialet eller mærkets baggrund, hvilket ofte resulterer i hyggeligt snak.

    Og så mht. ærlighed i prøverummet. Så er det for mig som ekspedient utrolig vigtigt at være 100 % ærlig. For mig er kunsten at hvis der er noget der ikke sidder godt på kunden, og kunden er ved at give op, at kunne finde noget der er endnu bedre. Det giver salg… Og det kan vi tydeligt mærke. Det er lige der hvor der sker mer salg.

    Men vil også give en anden herinde ret, med at mange kunder er blevet meget mere krævende, og nogle er direkte ubehagelige overfor os, men heldigvis er det meget meget få. :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Den var aldrig gået, her hos mig !
    Kunderne betaler din løn, og i ethvert job kræves det at være
    prof og exceptionel i netop sit arbejde/salgsemne.

    Nu er jeg selvstændig, og hyldede jeg ikke kunderne, kræsede om
    dem og fandt netop frem til den enkeltes behov – ja, så lukkede biksen!

    Synes især service og at sætte kunden i centrum er key
    i disse finanskrisetider !!

    /Linda

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • elisabeth

    FED debat!
    jeg har aldrig handlet i Weekday, og det lyder heller ikke som om der er noget værd at komme efter. i hvert fald ikke service. Monki i fields er dog pænt irriterende. Jeg har kun oplevet svenskere derinde, og jeg forstår ikke en hat af hvad de siger til mig, eller til hinanden! de snakker i hvert fald ikke med deres kunder. De smider bare ens vare ned i en mini mini plastic pose, så tøjet nærmest er ved at falde ud! jeg har intet imod svenskere, de virker faktisk rigtig søde, når de ekspediere… Jeg forstår dog bare ikke svensk :-)

    Jeg eeeelsker tilgengæld at handle i min “lokale” fashion-butik, de har alle de lækreste mærker, der er skide dyrt, men servicen er også bare kanon! man får altid pakket sine ting ind i silkepapir, og en sød kompliment med på vejen, og et tak for i dag, og ha’ en god dag.

    Louis Vuitton i Østergade er også super! de er bare så søde, og meget god til at hjælpe. Gucci er også blevet bedre, og de har været meget venlige, alle de sidste par gange jeg har været derinde.

    En ting jeg også er træt af, er mega høj musik. Man kan ikke høre hvad man selv tænker, og slet ikke hvis man skulle være så heldig, at ekspedienten fik lyst til at snakke med en også :D! Ej ved godt jeg lyder som en sur gimpe, men synes virkelig service, er faldet drastisk her i DK. sørgeligt… da vi får flere og flere fede mærker ind i landet

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • elisabeth

    Jeg vil lige skynde mig at skrive, at som “shopper” så kan jeg også se at mange kunder, heller ikke er meget behageligere at have med at gøre. Hvor jeg så tilgengæld synes at ekspedienter klare den rigtig godt! men tror virkelig vi går en endnu mere stressende vej… alt skal klares på 5 minutter :-.)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Bella

    Jeg hader virkelig det der med når man kommer ind i en butik og slet ikke føler sig velkommen. Som andre har sagt synes jeg de er rigtig slemme i Chanel, hvor der bare blev kigget på mig som om jeg ikke havde råd til at købe noget. Omvendt var jeg i Karen Millen for snart lang tid siden, og der var de simpelthen SÅ søde og imødekommende, på trods af at jeg er ung og ikke var særlig smart i tøjet, og det har virkelig betydet at jeg har elsket det mærke lige siden :b

    Jeg arbejder dog også selv i butik lige pt, og synes virkelig at RIGTIG mange kunder er virkeligt ubehøvlede og sure. Jeg er en lille blond ung pige som arbejder i en boghandel og jeg oplever hver dag at kunder taler ned til mig og beder mig hente en af mine kollegaer, inden de overhovedet har spurgt mig om jeg kan hjælpe dem. Faktum er at jeg faktisk ved rigtig meget om bøger og læser mere end mange af mine ældre kollegaer, men især de ældre damer dømmer mig fuldstændigt på mit udseende og nægter at spørge mig til råds. Er også flere gange blevet beskyldt for at lyve når jeg fx har sagt at vi ikke har en bog, fordi de ikke tror på jeg ved noget om den slags.
    Og når man lige har haft flere af den slags kunder er man altså ikke i særlig godt humør. Selvfølgelig gør jeg hvad jeg kan for ikke at lade dette gå ud over den næste kunde, men desværre er jeg kun et menneske og kan ikke lade værre at lade mig påvirke.

    Til gengæld er der intet der går mig så glad når jeg er på arbejde, som når jeg føler at jeg virkelig har gjort en kunde glad. Og generelt er jeg nok også mere tilbøjelig til at ville bøje reglerne lidt for en kunde, vis denne er sød og forstående, frem for forudindtaget og sur.

    Alt i alt tror jeg vi alle skal blive lidt bedre til at være åbne og søde overfor hinanden, kunder som ansatte og i alle andre situationer :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Hvis man virkelig føler sig forurettet, så kan en skriftlig klage ændre drasktisk på tingene. Sådan er det i hvert fald på mit arbejde , vel og mærke hvis kunden har ret til sin utilfredshed .. Men der skal jeg lige love for man får en opsang af kaliber enten skriftligt eller mundtligt .. Nu er det så ikke en lille tøjbutik men et stort supermarked , men princippet må jo alligevel være det samme ..
    Nu har jeg godt nok aldrig været i Chanel i København , men tag i stedet til Hamborg så , der havde jeg virkelig en fantastisk oplevelse og kommer meget gerne igen .. Og det var på trods af jeg havde ganske almindeligt tøj på ;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg må sige jeg slet ikke har haft den oplevelse af Weekday i Aa. De har altid været søde, smilende og imødekommende overfor mig. Har også oplevet på et tidspunkt, jeg var der et par dage i træk for at kigge efter et par bukser i min størrelse, og da de så havde fået et par hjem lige efter jeg havde været der, havde ekspedienten holdt øje med om jeg gik forbi udenfor på gaden… Og fået ekstra anbefalinger med på vejen om en kjole jeg sikkert “ville ku lide” fra et nyt designsamarbejde, og der ramte hun lige plet. Og det sker ellers sjældent.

    I det hele taget er der mange, meget søde ekspedienter her i Aa. Der oplever jeg virkelig en forskel ifht. Roskilde/Sjælland hvor jeg kommer fra. Jeg har det faktisk sådan at jeg helst vil være “anonym” når jeg går i butikker, så jeg har ikke lyst til at smalltalke osv eller at de kan kende mig fra tidligere, men det føler jeg egentlig mere er kotymen (staves det sådan??) her, at man lige få sig en lille snak. Eller der bliver sat en ære i at kunne huske kunderne og genkende deres smag.

    Men oplevelsen af dårlig kundeservice – eller mangelfuld – kender jeg udmærket. Især er det ofte jeg føler jeg har “mere forstand” på varerne end ekspedienterne. F.eks. kender mere til en kollektion eller et firma etc. Og det er virkelig træls, at man stiller et spørgsmål og så ender man op med selv at stå at belære ekspedienten om noget hun ikke vidste…

    /Stina

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna

    Interassant (og anderledes!) debat!

    Jeg har aldrig været i Weekday i Aalborg (lidt langt fra KBH) og jeg har ikke umiddelbart oplevet lign. episoder i Weekday. Tilgengæld synes jeg, at Zara er helt forfærdelig mht. service, og ekspedienterne “vimser” altid bare rundt, og er meget lidt hjælpsomme. Derudover taler mange af dem engelsk, og det er altså ikke en fordel, hvis man skal forklare en meget avanceret bluse (eller hvis man bare ikke er god til engelsk!) Som nævnt synes jeg også, at Monki ofte har dårlig service og ekspedienter der snakker internt om weekendens strabaser…

    Men for nu at være rigtig besværlig, synes jeg faktisk at over-hjælpsomme ekspedienter, kan være lige så irriterende! Noglegange vil man bare gå godt rundt selv, og nyde alt tøjet, fremfor at høre på ekspedientens tale om at den zebra-stribede kjole er virkelig god til prisen…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Fed debat – jeg må simpelthen komme med et input.

    For mig handler det ikke så meget om hvorvidt de kommer over og spørger mig om de kan hjælpe MEN, når man kommer ind i en butik, hvor man kan se der stort set ikke er andre end en selv og ekspedienterne så forventer jeg simpelthen et “HEJ”, bare lige så man føler, okay de har set mig de er opmærksomme på at jeg er her. Det her er eksempel er fra Butler i Aa sidste jul, jeg skulle ind og se på en trøje til min bror. Jeg kommer ind og der er INGEN andre i butikken end mig, og ekspedienterne kigger på mig og snakker så ellers videre og jeg fandt også en trøje, men jeg var så irriteret over følelsen af, at de ikke rigtig gad sælge noget, at jeg købte trøjen i en anden butik, og jeg mener den kostede alligevel 700, så forventer jeg altså en smule venlighed og opmærksomhed. hm, øv. Men elsker så også at komme i butikker hvor servicen er i top og folk er smilende og søde.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • L.

    jeg har prøvet det samme i Weekday, dog i kbh. der føler jeg mig også udenfor. jeg har til gengæld aldrig prøvet det i en Monki, Zara eller nogen anden forretning – ikke hvad jeg lige kan komme i tanker om. (så har det været i bageren i Føtex eller sådan noget, men der står som regel også meget unge piger, og så forventer jeg af en eller anden grund heller ikke ligeså meget). klassikeren med ikke at føle sig godt tilpas i en dyr forretning, kan jeg ikke huske, jeg har prøvet..

    mht kundeservice så arbejder jeg selv i en (større) tøjforretning på deltid, og der er desværre ikke tid til lige god kundeservice altid. pga krisen er vi skåret helt ned, så selvom vi gerne vil åbne en kasse mere, så er der ofte ikke mulighed for det, fordi vi næsten ingen mennesker er på arbejde, og vi har mange andre ting, der skal gøres. jo, kunden er altid prioritet nr et, men når man ikke selv ejer forretningen, er det heller ikke en selv, der bestemmer, hvad man kan og ikke kan. når vi har fået at vide, at vi skal nå det og det, inden vi lukker, så bliver vi også nødt til at nå det, ellers går det ud over os selv.
    når det er sagt, så synes jeg altid, man skal kunne forvente, at der bliver sagt hej og farvel, i hvert fald i kassen. man bør også kunne forvente, at man har ekspedientens fulde opmærksomhed, når man har brug for hjælp, og at man generelt bare føler sig velkommen i forretningen.
    generelt synes jeg også, man bør kunne forvente lidt mere af de dyrere forretninger, hvor der ofte er flere ekspedienter, men knap så mange kunder – de bliver også ofte uddannet til at stå i forretningen. til gengæld synes jeg ikke, man kan forvente så meget at highstreet forretningerne, udover de helt basale ting. der er ofte mange mennesker, og så kan man heller ikke forvente, at ekspedienterne har tid til hver enkelt kunde (som der ofte er 20 gange så mange af, som ekspedienter), når de også skal rydde op, pakke varer ud og hænge tøj på plads fra prøverummet..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • malene

    hvor er det lærerigt at læse alle jeres kommentarer! jeg er oprindeligt fra frederikshavn, men er flyttet til kbh, hvor jeg har en tøjbutik.

    Jeg synes, det er så sørgeligt, at service-nivauet er så dårligt i mange butikker. jeg ville ønske, jeg kunne forsvare det, men må sige, at jeg desværre selv har haft lign. oplevelser rundt omkring. Det er vigtigt at give kunden en oplevelse, og få dem til at føle sig hjemme, med service mindede piger og en hyggelig atmosfære.

    det stigende netsalg gør jo netop, at butikkerne skal oppe sig og pleje sine kunder, som jo køber hele pakken, ikke blot de enkelte varer.

    Omvendt ved jeg også, hvor uheldig man kan være med sit personale, især i større kæder osv, hvor det kan være svært at følge det hele til dørs. Jeg mener så absolut, det er en god ide at klage, hvis man har haft en af ovenstående oplevelser. jeg ville være meget taknemmelig over, at nogen ville gøre sig den ulejlighed, hvis de havde fået en sådan behandling hos os.

    man tænker måske, at man ikke vil være skyld i, at nogen bliver fyret, men mange af ovenstående nævnte personer har så absolut ikke fortjent sin løn!!!! og dem som ellers sætter pris på sit personale, og mener at det er et (mildere) enkeltstående tilfælde, vil nok vælge at påtale det kraftigt, og give personen en chance for at oppe sig.

    Jeg mener så absolut ikke, at man behøver at være udlært for at være god til sit job. Det vigtigste er, at man har et drive og brænder for det, man laver…. Det, kombineret med den rette oplæring- og personalepleje giver det bedste resultat. Mange af dem, som jeg var på skole med, tilbragte det meste af deres læretid på lageret. Det bliver man i hvert fald ikke motiveret af.

    Jeg ligger syg lige nu, og har faktisk lige fået en sms af en af vores faste kunder, som roste den betjening, hun fik af en af pigerne i butikken igår. SÅ bliver man glad:-). Med det vil jeg sige, at det altså også motiverer, at man fortæller, hvis man har haft en positiv oplevelse.

    igen: fedt at høre disse udtalelser. jeg er i hvert fald blevet inspireret til at sende spørgeskema ud til vores kundekartotek, og jeg håber, at folk vil tage sig tid til at svare…… Så er jeg jo utrolig spændt på, hvad der er godt, og hvor vi skal stramme op:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah

    Helt enig i at serviceniveauet er faldet i DK, det er skræmmende at der bliver lagt så lidt vægt på det så mange steder!
    Personligt har jeg oplevet en ekspedient tale i tlf med en veninde mens vi stod og prøvede at komme i kontakt med hende. Hun var den eneste i butikken og i stedet for at hjælpe os, stod hun og brokkede sig over en kunde i telefonen! Så uprofessionelt at stå at kritisere andre kunder for at bruge tid på at prøve tøj, når andre kunder hører på det. Vi købte heller ikke noget den dag, for det var godt nok dårlig stil!

    Jeg synes at butikker som Mulberry, Gucci, LV og Hérmes er rigtig gode til at tage imod deres kunder, uanset hvordan de lige ser ud. Altid venlige og så tager de en seriøst på trods af at man kun er de der 16-17 år. Så får man virkelig lyst til at komme tilbage :)

    Og rigtig spændende debat, fedt at du tager det op :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • s

    Jeg er som så mange andre enig i at service niveauet er knap så godt i DK.
    Så snart man kommer til andre lande, kan man mærke at attituden er en helt anden.
    Men der er en butik i KBH der har fanget pointen. Måske på en lidt overdreven måde.
    Abercrombie and Fitch som jo også er en amerikanske kæde/mærke. Der konstant nogle til at hjælpe! At de så alle konstant hilser på en er jo noget andet. Men drop privat snakken, du er på arbejde!
    /S

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Piger… ;0)

    Jeg blev henvist til denne Blog af en kollega, som ligesom jeg var forbavset over, at mange af Jer har haft denne oplevelse…

    Jeg har selv butik i Aalborg, og håber ikke, at vi ryger under denne kategori, som I netop beskriver. Når det er sagt er jeg tildels enige med Jer på mange punkter, men der er også punkter, som ikke spiller helt.

    I min verden skal der være en ekspedient, som tager sig af en kunde, som “bare” venter på at betale. Andet er uacceptabelt ! Hvis kunden selv har fundet de ønskede varer, så gælder det da om at give den sidste service med udad døren og et smil. Men alt dette er vi hurtige enige om…

    Set fra den anden side af disken, så er der også sket noget med kunderne i den grad ! Har haft butik i Aalborg i en del år nu, og vil ikke altid sige, at servicen er faldet, men tilgengæld er det blevet et “brokke” samfund. Misforstå det ikke, men før i tiden klarede man meget selv som kunde, og vi i butikkerne bliver tit “røvrendt” af kunderne med reklamationener, som ikke er tøjets skyld, eller som er direkte snyd. Når man så som ekspedient konfrontere kunde med dette bør det være rimelig behandling begge veje. Disse tilfælde er store frustration for begge parter… Men det er, som udgangspunkt altid kunden der har ret, og det bør alle butikker leve efter.
    Det er desværre “almindeligt” at i de størrer byer, at servicen er dårlig og meget intern, men at den er kommet til lille Aa. skræmmer mig lidt ;)

    Det interne i butikker er super vigtigt, men det må på ingen måde gå udover kunderne. Der bliver lagt stor vægt på, at det skal være et stærkt team, men tror til tider at især de yngre chefer er for gode venner med de ansatte, og har svært ved at være chef. Så bliver det for meget af det gode…
    Er super ked af på Weekday samt Monkie´s vegne, at det netop er disse der bliver hængt ud, men der må jo være noget om snakken i sidste ende, desværre.

    Dette er et farligt emne, og især for måske at blande mig i her, men ville bare oplyse om, hvordan tingene til tider er set modsat også ;0)

    Men rigtig godt indlæg samt debat, og ikke mindst flot og info rig blog.

    M

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Som det også er blevet nævnt et par gange allerede, så synes jeg at ParisTexas gør det allerværst! Man træder ind af døren og straks hviler ekspidenternes øjne på en. Man bliver lige målt med elevatorblikket og så bliver man ellers bare stemplet som uværdig. Som om de tænker “DU er ikke smart nok til at købe noget her, og du har heller ikke penge nok”. Når jeg bliver målt og vejet sådan, så er jeg allerede ude af butikken, næsten inden jeg kom.

    Det lyder selvfedt: men jeg ER sgu cool nok til at købe deres tøj, og jeg HAR altså også penge. Jeg ville jo aldrig gå ind i butikken, hvis tøjet ikke var min stil, og jeg ikke havde tænkt mig at købe noget.
    Havde de fulgt lidt bedre med, ville de vide at det er de unge idag, der har allerflest penge – flere penge i hænderne end nogensinde før. SÅ LAD OS DA FÅ LOV AT SPENDRER DEM FOR GUDS SKYLD!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    Jeg har forsøgt at læse så mange som muligt af kommentarene, men ved ikke om jeg kommer til at gentage en del. Jeg er enig med den anden Caroline i, at man nogen gange må forsøge at se det fra en anden side. Umiddelbart lyder den service du, Camille, har fået slet ikke i orden, og desværre er det indtil videre også min erfaring der inde fra. Jeg arbejder selv i servicebrancen og ser mig derfor selv som en forholdsvis meget overbærende kunde. Jeg mener også selv at være god til service, da jeg arbejder på en restaurant, og går meget op i at MINE gæster i hvert fald går der fra med et smil. At det enkelte gange ikke lykkes går mig faktisk på, men det er ofte de gæster, hvor det simpelthen er umuligt at tale med dem. Der findes deværre også kunder/gæster der råber meget højt og desuden har min kollega ligefrem oplevet at blive slået med en grøntsag. Det gjorde vist ikke så ondt som det var nedværdigende, men igen det er for at få den anden siden af sagen med i debatten.
    Det er ikke kun i servicebrancen det forekommer. Som folkeskolelærer har du sikkert også oplevet forældre, der var meget utilfredse (det hører man i hvert fald så ofte), eller folk der sidder og skal ringe rundt, hvor de får en skideballe fordi de ringer midt i hr. hansens aftensmad. Det er synd, når nu det er deres job. Folk der skal reklamere over noget er ofte bitre fordi de selv mener at have ret i sagen, mens butikken i nogle tilfælde mener at have retten på deres side. Der er bare så mange ting der kan gå galt.
    Jeg tænker altid “dig kan jeg godt lide” inden jeg tager i mod en gæst – har lært det i en film vi skulle se på job og det virker bare fantastisk. desuden er den berømte sætning behandel folk som du selv vil behandles rigtig aktuel.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tine

    Jeg tror godt jeg kan konkludere – uden at have læst alle indlæg – at jeg er enig med størstedelen: Rigtig mange steder får man rigtig dårlig service og føler sig rigtig uvelkommen…

    MEN – for at nuancere debatten lidt: Jeg har selv studiejob i en butik. Vi forhandler godt nok ikke tøj, men jeg har alligevel en del erfaringer med kunder. Og jeg har altså oplevet opførsler, jeg inden jeg påbegyndte mit job for snart 4 år siden, ville have forsvoret fandt sted!

    Et af de meget små, men virkelig frustrerende eksempler er, når man – som vi altid gør i vores lille butik – hilser på kunderne når de træder ind af døren. En overraskende stor procentdel kigger blot surt eller irriteret på en, mens en mindre del helt og aldeles ignorerer dig. Det er muligvis mit job at yde service, men dén hilsen indbyder ikke til at jeg har lyst til at hjælpe med noget som helst. Hvis jeg til gengæld for et stort smil, er jeg villig til at gøre næsten hvad som helst for at give kunden en god oplevelse.

    Jeg ved godt at kunden altdig har ret. Og at jeg skal hjælpe alle lige godt. Men jeg kan simpelthen blive trådt på i en sådan grad, at jeg hverken kan eller vil hjælpe. Og jeg kan ikke altid sige mig fri for at lade sådan en oplevelse påvirke resten af min dag. Jeg er ikke uddannet inden for service; jeg brænder ikke for det og jeg har ingen intentioner om at blive i branchen efter jeg er færdiguddannet. Selvom dette naturligvis ikke er optimalt, gælder det nok for rigtig mange ekspedienter (og indtil butikkerne vægter uddannet personale og dertilhørerne lønninger højere – hvilket er en helt andet debat – ændrer det sig nok ikke).

    Min pointe er ikke, at I med dårlige oplevelser i baggagen har været dårlige kunder, der har fortjent den service I har fået, og ej heller at der ikke findes højrøvede og ubehøvlede ekspedienter. Min pointe er derimod at ekspedienter også bare er mennesker der gerne vil have haft en god dag, når de går hjem. Kunden før jer påvirker den service I får, og efter nok sure kunder, bliver det indledende smil bare lidt mindre.

    Det jeg mest af alt har lært af mit job er, hvor vigtigt det er som kunde at udsende de rigtige signaler når jeg selv er ude at handle. Jeg forsøger altid at opnå øjenkontakt med personalet og siger pænt farvel når jeg går, for jeg ved hvor meget det betyder for pigen bag disken. Og jeg oplever faktisk sjældent at hun ikke ‘tør op’ og smiler tilbage :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Jeg synes generelt at serviceniveauet i DK er ringe i forhold til i andre lande (Sverige f.eks.) Det er så for meget at man rent faktisk kan gå helt chokeret ud af en butik og sige: “Wow, hun var rent faktisk sød og hjælpsom, og virkede som om hun gerne ville sælge mig noget!”
    Langt de fleste gange føler man at det er besværligt at man gerne vil ligge nogle penge i deres butik!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    Fed debat! Jeg er også en af dem der næsten hellere vil handle over internettet, fordi det er så smertefrit. Kan du ikke lide varen sender du den tilbage uden brok. Der er 2-3 butikker som jeg gider handle i i Aalborg, fordi de har en god service. De andre forventer jeg mig intet af, og jeg lægger næsten ingen penge der.
    Men jeg har også selv stået i butik og ved, hvor ubehagelig nogle kunder kan være. Og det er disse enkelte 2-3 stykker om dagen, som virkelig kan ødelægge det for andre kunder. Jeg kunne (desværre) ikke se ud over disse episoder, og det har muligvis afspejlet sig i de andre handler. Det er rigtig ærgerligt at det er blevet sådan efterhånden, og det er virkelig en ond cirkel, som nogen af jer skriver.

    Tine: Super godt indlæg og jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger. Jeg har også arbejdet i butik, og brændte heller ikke som sådan for faget. Det var for mig et studiearbejde, der supplerede SU’en, og meget længere var den faktisk ikke. Og jeg synes du rammer hovedet på sømmet med bemærkningen: “(og indtil butikkerne vægter uddannet personale og dertilhørerne lønninger højere – hvilket er en helt andet debat – ændrer det sig nok ikke)”. Da jeg en overgang stod i butikken på fuldtid, fik jeg 16.000 kr. i løn, hvilket er mindre en dagpengesatsen. Nogle dage havde jeg da også den tanke; “hvorfor overhovedet gøre en indsats når lønningen er så lav”. Og sådan tror jeg, at rigtig mange butiksarbejdere har det idag. Det er et forholdsvis nemt erhverv at få job i, og derfor er der ikke mange som rent faktisk brænder for servicefaget. Det skal ikke være en undskyldning for den dårlige kundepleje, men måske en årsag til den ringe service og ligegyldighed.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det er ikke kun dig, der har oplevet det.. Jeg synes, jeg oplever det tit. Og dengang jeg selv stod i butik, stod mange af mine med-ansatte og opførte sig sådan, hvor jeg krummede tæer..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • stine

    Jeg har også oplevet ligeglade ekspedienter. Dette er landet over men man kan også være FOR sød. Vi havde engang en butik i Horsens. Der var to ekspedienter og den ene var super sød, ærlig osv. men den anden var lige en tand for kvalm. Husker tydeligt at jeg havde ønsket mig et bluse af mine forældre. De går ind i butikken, men er lidt i tvivl da den er lidt dyr. Til sidst siger den trælse ekspedient spørger:
    “åååhh hvad er det nu lige jeres datter hedder??”
    min mor “hun hedder stine”
    ekspedienten “nåååh ja det er rigtig. Ej men den vil klæde hende SÅ godt” og bla bla bla
    jeg VED at hun på ingen måde vidste hvem jeg var. Samme ekspedient kunne stå og sige at et par acne bukser sad helt perfekt, selvom røven var flad og man pludselig havde fået vinger – af deller !
    Så det kan altså også være for meget med de søde ekspedinter.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Har prøvet at skimme de fleste kommentarer.. Og I må altså have mig meget undskyldt, men når jeg står dér med mine penge i hånden, så er jeg FULDSTÆNDIGT ligeglad med hvordan der ser ud på den anden side af disken.. Hvis jeg skal lægge mine penge noget sted skal jeg behandles ordentligt – så sent som forleden stod jeg i en Pressbyrån og ville købe en cola light, men butiksdamen var simpelthen en strigle af rang (tog sig god tid til at komme til kassen, så skide sur og vrængede da jeg sagde bad hende gentage hvad hun havde spurgt mig om), at jeg endte med at fortælle hende, at jeg på ingen måde havde tænkt mig, at jeg ikke ville have colaen alligevel, men derimod havde noteret hendes navn og ville indsende en klage for dårlig opførsel. Som sagt, så gjort. Jeg er iskold – folks dårlige attitude skal hverken jeg eller mine penge finde os i. Og jeg vil overhovedet ikke høre noget med, at det jo også bare er fordi andre kunder ‘er blevet mere krævende’, nogle gange ‘snyder’ og ‘røvrender’. Niks – farvel. Vi går. Mig og min pung, that is.

    .. og ja – jeg er garanteret farvet af at have boet i USA og synes generelt folk er svært uhøflige her i Skandinavien. Hvorfor er der fx ingen der siger tak, når man holder døren for dem?! Hvad sker der?!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ja, kan jo ikke helt kommentere på alle. Men har nærlæst hver eneste kommentar :) Fedt at få så mange perspektiver og sider frem! Og tak fordi i gang på gang formår at holde debatten i en sober tone :)

    AC, det er fandme i orden det der. Den kommentar kan jeg tilslutte mig 110%. Det er IKKE rimeligt at jeg skal straffes fordi andre kunder opfører sig grimt. Jeg er altid tålmodig og imødekommende (hallo, jeg stod og ventede på 7 pakker i stilhed, mens damen hyggesnakkede og åd gulerod goddamnit!), så det kan ikke være rimeligt at skære alle over én kam. Det er jo et eller andet sted også vildt dårlig kundeservice (og luger sådan set også bare lidt af en dårlig undskyldning…).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke K

    WOW! jeg kommer ikke fra Aalborg, men var i sommerhus nær Aa i min vinterferie med kæresten. Vi var også inde i weekday – sikker en lorte kundeservice!!!! de var ikke særlig serviceminded, gik og fniste(?!) hele tiden, og lavede alt andet end hvad de burde. Prøverummene nedenunder bugnede med tøj, der var ikke en sjæl i forretningen, og klokken var 16.30.. Min kæreste blev så gal over deres manglende høflighed, at han droppede at købe noget tøj han havde kig på.

    Monki derimod, oplevede jeg en rigtig god service! Jeg var der om mandagen, hvor jeg prøvede et åar denimshorts, der desværre var for store. Ekspedienten tilbød så at ringe mig op enten tirsdag eller onsdag, hvor de fik nye varer. Hun ringede til mig tre gange tirsdag – dog med hemmeligt nummer, hvor jeg var havde glemt mobilen, og hun forsatte med at ringe onsdag, intil hun fik fat på mig. God service, og de var rigtig flinke derinde :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helene

    Jeg kan ikke nikke kende til lige dén butik men generalt er der bare et eller andet virkelig dårligt over butikkerne i dk’s kundeservice. Hvad er deres problem? I sidste weekend var jeg på Strøget her i KBH. Og jeg var inde i en sko butik. Min søster skulle prøve et par Jeffrey Campbell magen til nogle jeg havde købt ca 3 uger forinden. Jeg havde desuden købt noget til at ligge i hælen så skoen ikke svuppede. Da min mor så står og spørger om de kan købe sådan nogen seperat (efter hun har bestemt ikke at købe skoen) siger hun: “Dem her? Dem sælger vi ikke”. Så træder jeg selv ind i samtalen og siger at jeg altså har købt nogen herinde. “Herinde? Ej det kan ikke passe det har vi aldrig haft” Jeg insisterer for jeg ved altså godt hvor jeg køber mine ting. Prøver at sige det kun er et par uger siden. “Amen så må du jo have glemt hvor du har købt dem for det er i hvertfald ikke her”. Og hun nægtede, nægtede og nægtede og var så skide flabet. Indtil en af de andre så kommer i tanke om de har nogle. Så siger hun en gang undskyld “men det kunne hun jo ikke vide”. Da vi så går ud kigger jeg mig tilbage og begge ekspedienter står max og vender øjne. Hvad fanden sker der for butikshjælp? Helt ærligt – hvis du hader dit job så meget. Så få et andet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nu har jeg forsøgt at skimme alle kommentarer.. Altså een ting er at i og med du har taget arbejde i en butik, så har du også sagt ja til den del af jobbet, hvor du skal give god kundeservice – plain and simple! Selvfølgelig skal kunderne behandle de ansatte ordentligt, men sandelig også den anden vej om. Det er jo for pokker et SERVICEjob – det ligger i begrebet! Jeg kan ikke forstå, hvad problemet er.
    Med det sagt, så er jeg nu også enig i at nogle kunder ER grove eller ubehøvlede, og der er folk der forsøger at snyde, men det er sq ikke nyt, og heller ej de resterende kunders skyld.

    Kan heller ikke forstå at det tilsyneladende ikke er noget butikkerne (som omtalte her) tager sig af eller er opmærksomme på. Needless to say, kunderne er grundlaget for butikkernes eksistens, så de burde være mere optagede af problemet, hvis det er der.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    Jeg er helt enig i, at det ikke skal gå ud over andre gæster/kunder, at der har været en før dem, der ikke har behandlet en ordentligt. Og jeg er klar over at gæster/kunder ligger penge i butikken, hvorfor man bør give en god service – det er ligesom en del af pakken. Når man træder ind på job, tager man samtidig en slags maske på, som jeg ovenikøbet nyder at “iføre” mig. Men kan tilføje endnu et eksempel, hvor en ansat ikke er blevet behandlet ordentligt. Min kollega var ved at tage ordre og da hun ikke hørte hvad gæsten sagde kaldte han hende en luder. Min chef kom heldigvis hen til gæsten og forsvarede min kollega.
    Jeg er meget forstående over for, at du Acie lægger penge i butikken, men skal man finde sig i alt? Mange gæster har også en dårlig dag, og man bør acceptere dem laaaaangt hen af vejen. Men der er en grænse. Og at blive slået til med en grøntsag, at blive kaldt luder eller direkte truet, der går nogens grænse altså. Jeg er sikker på du ikke kunne finde på det, men det er blot for at komme med et par eksempler på, hvad man egentlig bliver udsat for. Af mig vil folk få den samme service om de ligger 10kr eller 10.000kr. Men de skal også behandle mig efter helt normal pli i et helt normalt toneleje.
    Ellers er jeg enig med jer i, at når jeg lægger penge et sted så forventer jeg også god service, men jeg udviser også selv god opdragelse.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline: Der er ingen tvivl om, at man ikke skal finde sig i at blive kaldt skældsord på sit arbejde, ligemeget hvad man arbejder med. Men det er jo slet heller ikke det der er aktuelt for situationen her. Debatten drejer sig jo netop om alle os “normale” kunder, der ikke bliver behandlet ordentligt fra den anden side af disken :) Og der kan man altså ikke bruge den slags forfærdeligt uopdragne kunder som eksempel, for som AC også siger, så skal det jo ikke gå ud over os andre.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • L.

    jeg ville også lige tilføje til min tidligere kommentar, at der også er rigtig mange kunder, der er utrolig ubehøvlet. jeg betjente en kunde i går, som under hele forløbet snakker i tlf med sin veninde, samtidig med hun vil have hjælp af mig.. selv kunden efter hende sagde, at hun var uhøflig. desuden er der rigtig mange kunder, der ikke siger hej, ikke siger farvel, ikke siger noget som helst, når man taler til dem.
    misforstå mig ikke – jeg er 100% enig i, at man skal behandles ordenligt som kunde – det er vores job, og vi er ansat til at gøre kunder glade og tilfreds, så godt vi kan. jeg bliver selv sur, hvis jeg får en dårlig behandling et sted, og så er jeg også lige glad med, hvordan kunden før har opført sig. man skal altid gøre sit bedste for at hjælpe folk og være sød.
    desværre er der også nogle kunder (heldigvis ikke så mange), som virkelig kan ødelægge ens dag og virkelig kan få en til at miste lysten til fuldstændig at stå i forretning. selvom man ikke får penge for at være kunde, så skal man også huske, at der stadig er noget, der hedder almindelig høflighed overfor andre mennesker. og ja, ekspedienter er bare ekspedienter – men kunder er også bare kunder. jeg synes som ekspedient heller ikke, det er særlig sjovt, når kunden føler sig bedre end mig og giver udtryk for dette på forskellige måder, bare fordi hun er kunde – for det er der også nogle, der gør (igen, heldigvis ikke særlig mange). det kan da godt være, jeg er ekspedient, og kunden er direktør, men hvad så? vi er stadig begge bare mennesker.
    jeg tror dog også, at mange kunder ville have godt af at prøve en lørdag i en stor, travl forretning.. så tror jeg rigtig mange ville være lidt sødere og mere forstående næste gang de selv var ude for at handle!
    jeg synes også godt, man kan huske at sige tak/rose, hvis man har fået en god service – nogle kunder gider ikke engang sige tak, når man har hjulpet dem – det er da også bare almindelig høflighed. jeg fik i dag en fantastisk betjening i Netto (!!!) ved kassen og har lyst til at skrive til Netto for at rose ham,for det gjorde virkelig min dag bedre, og det synes jeg, han fortjener at få at vide.

    jeg tror, det hele ville blive meget bedre, hvis folk ville smile noget mere og generelt bare tænkte på at være lidt sødere overfor andre mennesker :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    Camille – Enig i at man som “normal” kunde skal behandles “normalt”. Tror du misforstod mig, det var ikke en undskyldning for at behandle den næste gæst dårligt, som jeg også skrev, men derimod forsvare hvorfor man i nogle situationer ikke føler at man får mulighed for at yde god service over for den gæst der er ubehøvlet – IKKE den næste gæst. Undskyld hvis du følte det var et sidespor, det var mere for at nuancere debatten :) Hvis kunden er “normal” over for mig (her mener jeg ikke at man som gæst nødvendigvis behøver at være venlig, bare man ikke er direkte ubehagelig), så yder jeg også gerne en god service og gerne lidt ekstra til :)
    og for at debatere den ene side af sagen: så mener jeg ikke nødvendigvis en kunde behøver sige hej, farvel, tak. Men det mener jeg derimod en ekspedient/tjener osv behøver.

    Håber forresten debatterne holder dig i gang nu du må vente og vente på ham den lille :) held og lykke. Håber snart han kan komme ud til dig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida Brixtofte

    Jeg har kun prøvet Weekday i København og der er servicen meget blandet. Har både oplevet virkeligt søde og servicemindede ekspedienter, men desværre også arrogante og distræte typer. Sidstnævnte gælder for butikken i Studiestræde, hvor de mandlige ekspedienter generelt virker som om, de er for seje til at være til. Det er så åndssvagt, at jeg næsten ikke kan tage det seriøst.

    Generelt mener jeg, der er et serviceproblem i Danmark. Ikke bare i butikker, men også i administrative servicefunktioner. PÅ KUA (Københavns Universitet Amager) er det f.eks. ret slemt – for noget tid siden var jeg i studieinformationen for at aflevere nogle papirer og stillede et simpelt spørgsmål ang. SU. Hende, der betjente mig, havde tydeligvis ingen interesse i at hjælpe (og jeg var næsten den eneste i butikken). Hun endte med at give mig et tvært og flabet svar, der var nedladende og totalt uberettiget.
    Jeg var virkeligt rystet over, at det kommer sådan bag på serviceansatte at skulle yde, well, service. Jeg tror, det hænger sammen med, at stillingerne ofte besættes af unge studerende, der bare gerne vil tjene penge, og så ER Danmark bare ikke et serviceland. Anyways, jeg sagde til hende, at der ikke var nogen grund til at være flabet, og så gik jeg. Dette er ikke for at hænge nogen ud, blot et eksempel på, at servicefaget i vid udstrækning ikke tages seriøst nok. Det er synd, for god service kan redde ens dag!

    P.S. Jeg håber, at Weekday ser denne tråd – har du sendt dem linket, Camille? :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karina Simonsen

    aaaj, hvor burde vi i lille Aalborg eller bare generelt det her land vinde en eller anden Oscar for det mest klynkende samfund. Susanne Bier vandt en i år, måske vi kan få en til deling næste år.
    Ida du nævner herover at det er blandet i København. Det er skisme også meget blandet her i Aalborg.

    1. Man kan ikke generalisere
    2. Man kan ikke bedømme en hel butik og ikke mindst en personalegruppe på få besøg
    3. Når man så for søren besøger en butik, så bør man sætte sig ind i hvilket koncept de kører med… og Weekdays koncept er da høj og anderledes musik, det ved jeg efter at have besøgt samtlige butikker i DK. Kan man ikke lide det så burde man da gå i Søstrene Grene som efter min erfaring spiller meget beroligende musik.

    Det er på tide at vi stopper med alt det navlepilleri og brokken over forum som denne og måske henvender os direkte til de butikker/personer når vi står i situationen istedet for at blive så indspiste og få sure opstød på nettet.
    Det kan være det lyder meget negativt og hvem ved om det bliver posted, men lad mig sige det sådan, det er ikke mere negativt end så meget andet på dette indlæg, blot om noget andet end hvor skod service nogle af jer har fået i en butik. Jeg havde en butikchef som nærmest ville slås med mig og hævede stemmen noget så grusomt i en butik i selvsamme by, men skriver da ikke navn osv, men derimod tog jeg det op med hende.

    Som tidligere butiksansat og souschef, så ved jeg hvor meget sådan en omtale gør ved ledere og souschefer og måske de burde få en chance for at vide hvad det drejer sig om af dem som føler sig overset eller overdøvet af noget musik.

    Karina

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Karina, er ked af at sige det, men sikke en omgang varm luft. Du bærer klart præg af at have en eller anden interesse i Weekday (hvorfor du også først kommer ind i debatten nu her, hvor den nærmest er slut). Man kan og bør ikke forvente at kunder skal stå og sige fra inde midt i butikken -det har de færreste det godt med, jeg selv inkl. Det er jer som personale der skal yde service, og kunderne der skal modtage.

      Her på bloggen foregår der den slags snak man ville tage med sine veninder, og det er netop sådan nogle ting som dette man ville tale med sine veninder om. Og er rystet over, hvor mange der oplever præcis samme dårlige service fra samme butik f.eks. Det er jo så fordelen ved at have så stor en vennekreds som der er her på bloggen, vi når rigtigt langt ud, og får mange syn på sagen. Og det lader jo netop til, at der er noget om snakken, når det netop ikke kun vurderes på “et par besøg” men derimod fra mange besøgende.

      Ang. den høje musik så har jeg kke et problem med den. Men den medvirker til den internhed der kører, da man ikke kan få ordentligt kontakt med personalet, og man bare kan se de står og snakker på trappen f.eks. og man ikke lige kan få sig til at råbe dem op (og det bure altså heller ikke være nødvendigt!).
      I stedet for at gå i offensiven, så ville jeg i stedet tage kritikken til mig -hvis min butik (og dermed min stilling) skulle overleve på længere sigt. At brokke sig over klynkende kunder vidner i hvert fald om, at der der lang vej til ordentlig kundeservice endnu ;)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karina Simonsen

    Vil bare lige hurtigt sige at jeg ingen interesse i Weekday har mere end andre har interesse for den gode svenske service herinde (går ud fra dem der nævner denne sercive ikke alle har en interesse for svenskere). Jeg har bare oplevet det stik modsatte end mange andre herinde, men nok også fordi jeg har været mere opsøgende gange jeg har haft brug for hjælp. Kan se at der er skrevet andre indlæg end mit i marts, så den er da ikke helt gammel debat?? Tror jeg først kommer ind i debatten nu, da jeg ikke er blogger eller har tid til at sidde ved pc hver dag som mange andre grundet mit arbejde, men faldt lige over den.
    Anyways, så tillykke med ikke “et par besøg, men derimod mange besøgende” det er også en cool blog du har, men følte bare jeg også havde en mening som dine andre besøgende.

    Hilsen K

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] hvis det pludseligt bliver meget populært, som de gjorde med Berlusconi efter dette indlæg. Har tidligere skrevet om deres kundeservice, men de har altså virkelig oppet sig, og stemningen derinde synes jeg er […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

 

Næste indlæg

Nogen viser kager...